resenaren

Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Vi har gått runt den Förbjudna staden idag

Av Vieweg - 20 maj 2013 16:03




Jag gick upp tidigt och tassade ut på gårdarna för att fota medan Micke sov i godan ro.



     


Varje utskjutande stolpe har en målad kruka med innehåll.

Det är otroligt många och ingen är likadan som den andra.

           


När stigfinnaren vaknat gav vi oss av mot den Förbjudna staden till fots.

Micke hittar bra och jag är bra på att hänga med.

Det skulle kanske vara någon kilometer...





Ut i hutongerna. Det har varit varmt idag, 31 grader och sol.


 



Det finns Seven eleven här med. Drickapauser var nödvändiga.

 


Vi gick och vi gick och vi gick och det var varmt och vi tog en paus till, i en park. Pionerna blommade.


   


Vi pustade i skuggan under ett träd, tittade på blommor och såg på när andra jobbade.


 


Om man klättrade upp för MÅNGA trappor kom man till en pagod med en guldbudda.

Vi såg ut över den Förbjudna staden och var alltså nära. Äntligen!

(Barnprincipen är nu att om man får en flicka först så får man prova en gång till (!).

Får man en pojke först, så får man vara nöjd med det... Har man tur kan man alltså ha 2 barn.

Underlig princip, tycker jag.)


     


Här är den! Staden...



En modern kinesisk prinsessa.



När vi kom till ingången stod det att vi måste gå till en annan ingång "för allas säkerhet". Den östra.

Så vi gick väl då.

  


 


Och gick och gick och gick och gick och gick och gick...

  


 


och gick och gick och så skulle vi ändå gå till en annan ingång, den västra den här gången,

men det skulle kanske komma en "trolley". 

  


   


Om man ändå haft en moppe...

  


 



Och när vi hade gått och gått och gått och åkt lite "trolley" så mötte

vi en trött amerikan som bistert sa att det var stängt idag och att ingen visste varför... 

Varför SKREV de inte att det var stängt på olika språk vid alla ingångar?

undrar ordningsam och HUR visste amerikanen det ingen annan visste?

Undrar om kineserna hade slagit vad om vilken nationalitet

de kunde få att gå flest varv? Vi gick inte riktigt hela, men...

Trött i fötterna!

  

 

Vi for och shoppade på Silkmarket i stället.


Fast det var inte så lätt att komma dit heller... Vi gick och vi gick

(taxi ville inte köra oss, för det var bara en mil?) Vi åkte tunnelbana och DÅ gick det bättre.

Sen shoppade vi en massa småsaker och prutade så gott vi kunde. Nu är vi helt vimmelkantiga

av alla förhandlingar. Vilket ståhej! Vi gav oss inte en tum, ändå känns det inte som om vi var vinnarna? 

Inte så kulturellt, men rätt kul. Det är ändå allt lite krångligt i Peking ibland...

I morgon är det muren som gäller. Hoppas vi slipper gå dit.

 

    

 


    



           

 
 
Ingen bild

Susanna

20 maj 2013 21:39

Vilka vackra bilder , men vad synd att ni inte kom in i den förbjudna staden :-(!!
Och jag känner igen det där med att gå och gå.... Ni förstår säkert varför jag köpte en cykel efter några dagars traskande :-)!!!

Vieweg

24 maj 2013 18:19

Jag har tänkt mycket på din cykel ska du tro! Jag fattar verkligen varför du slog till. Jag tror jag är en decimeter kortare när jag kommer hem. Som vi har gått! Ett litet kvarter på kartan är liksom inte som ett kvarter hemma i Växjö. Det ÄR långt. Vi gav oss ju inte utan kom igen dagen efter, men fy vad jag var sur på kineserna som styr över den förbjudna staden och så trött jag var i fötterna. Tur att det gick bättre sen. Det var verkligen sevärt och jag kommer bli glad varje gång jag ser dina blomkineser när jag kommer hem igen. Ha det gott ! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vieweg - 27 maj 2013 22:07

                         En enda dag kvar. Vad skulle vi välja? Vad hade vi glömt och vad behövde vi köpa till...   EN gång till på Art District...   Visst är häftigt med allt det gamla, men det nya var det...

Av Vieweg - 24 maj 2013 18:19

    På torsdagen blev det bara frukost tillsammans och sen försvann Micke på kundbesök. Han åkte taxi utanför den 8 ringen. Det är långt bort.       Jag fixade och donade och sen gav jag mig ut på promenad och såg mig om. Hur långt ma...

Av Vieweg - 22 maj 2013 17:26

Micke var tvungen att köpa sig en hatt inför vandringen. Det var hett. Vi tog linbanan upp. Man kunde vandra, men vi orkade inte i värmen. Det var än upplevelse att vara där på riktigt. Tänk ändå!     Den BORDE synas ...

Av Vieweg - 21 maj 2013 16:56

  Frukost i den fräschaste blomsterbutiken i stan?   Det måste bli mer blommor hemma!   Tunnelbana till den Förbjudna staden. Idag gick vi INTE. Smart.    Sen såg vi Himmelska fridens torg och bilden av Mao ...

Av Vieweg - 19 maj 2013 17:04

  När vi skulle välja hotell i Peking fastnade vi för ett med en massa rabatt och som såg så superkinesiskt ut. Det var det också... De är lite skavt i hörnen här och där, men HELT otroligt och här bor vi!       Jag kan int...

Ovido - Quiz & Flashcards