resenaren

Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Vieweg - 19 maj 2013 17:04

 


När vi skulle välja hotell i Peking fastnade vi för ett med en massa rabatt

och som såg så superkinesiskt ut. Det var det också... De är lite skavt i hörnen här och där,

men HELT otroligt och här bor vi!    




 


Jag kan inte se mig mätt. Det är detaljer överallt. Jag tittar och tittar och ser nya saker hela tiden.

Det är en oändlig möda lagd på varenda centimeter. Det är några som har jobbat länge här...



Golvbrunnarna skulle jag gärna ha på väggen hemma.



Det är små staket överallt och de bärs upp av buketter av sten. Många!


   


Färger överallt och motiven är inte lika, utan olika. Det är berg och vilande

eller arbetande människor och blommor och mönster och utskurna motiv i sten eller trä, överallt.

Precis överallt!   






Jag älskar vakande kinesiska lejon. Utanför fina kinesiska hus står ofta två lejon.

Till vänster det manliga lejonet med en boll under tassen, för att symbolisera livets höjdpunkt.

Till höger det kvinnliga lejonet med en unge under tassen, för att symbolisera livets kretlopp.

Vid vårt rum står två allmänt farliga lejon, för att hålla faror borta.

Vi tackar och sover gott.



Varför bara ha en gårdsyta? Man kan göra mönster! Kanske kan detta bli ett lapptäcke?

 


Det har varit ett litet palats för någon högre tjänsteman för mycket länge sedan och det är

en mängd rum som alla får använda. Här kan man vila lite... Eller bestämma något kanske?


 


På väg över gården passerar vi de alltid hungriga fiskarna. Det tigger värre än Sudden och Sennia!


     

Ut på stan!



Antikmarknad på helgerna... Oj, vad jag ville ha många saker. Det blev 2 knappar...

Vi valde mellan marknaden som bara fanns på helgen och glasögonstadsdelen för att hinna få dem klara under veckan. Så förvånade vi blev när de låg på samma plats!!! Vi hann båda.



Jag har provat SÅÅÅÅ många glasögon idag. Jag hade recept med mig och har köpt två par.

Ska hämta på fredag... Hoppas de finns där då ;) Micke köpte också två par!

Progresseiva, tonade, skärmglas, läsglas, solglas... Allt finns! Flera varuhus med enbart

glasögonförsäljare som sliter livet ur sig för vår skull. Eller kanske för

pengarnas skull, men de verkar väldigt billiga fast fina.

Ja, om man ser bra i dem då.

Håll tummarna!



Sen var vi HELT slut och fastnade för "Le Little Saigon". En vietnamesisk - fransk restaurang.


 


Jäklar vad gott...    


 


Lite efterrätt på det med en riktigt god kopp franskt kaffe. OK!

Trevliga franska bordsgrannar. Läge att borsta av skolfranskan.

Tänk att man kan prata med varandra!

Tack till magister Lagerstedt!   


 


Coola tidningar att titta i när man kommer till rummet. Kina är fantastiskt!


 


Vi hann inte till Förbjudna staden och inte till Himmelska fridens torg

som vi hade tänkt först, men i morgon!


Puss på er! 




Ovido - Quiz & Flashcards